Subtiele verleiding: Eerst verleiden voordat je met elkaar in het huwelijksbootje stapt.
Wij ervaren dat een subtielere vorm van verleiding uiteindelijk leidt tot een duurzamere match. In eerste instantie gaat het erom dat je met je potentiële aanwinst in contact komt, hoe kan deze anders ‘verliefd’ op je worden? Uiteraard maakt online in veel gevallen het leven makkelijker en zijn er verschillende manieren om al even kort kennis te maken. Toch is het voor de meeste kandidaten én de organisatie een verademing om elkaar uiteindelijk face-to-face te zien. De meeste publieke clubs willen dat een nieuwe collega 2-3 dagen in de week op kantoor te vinden is. Dan is het wel fijn voor beide partijen om ook face-to-face een gevoel te krijgen bij elkaar.
Toch weer even terug naar de dating metafoor: contact mag in deze moderne tijd dan wel vaak in de chat beginnen, de echte relaties ontstaan nog steeds tijdens het daten.
Gamen met de politie
Interview met Jowieke Lourens van Politie Nederland
Binnen AMC kijken we nu steeds gerichter naar waar onze doelgroep zich bevindt, om ervoor te zorgen dat wij daar ook zijn. Zo is er nu een grote club van collega’s die meedoet aan het project ‘gamen met de politie’. Dat zijn digitale wijkagenten die online gamen met de jeugd. Dat is begonnen in de coronatijd, om te voorkomen dat jongeren uit verveling in buurten zouden rondhangen. Daarom hebben we ze een online programma aangeboden, met onder andere de mogelijkheid om met ons te gamen. Het is toch grappig om een agent te verslaan.
Uiteindelijk merkten we destijds dat er op Twitch en Youtube toch veel gesprekken ontstonden tussen de gamers en de agenten. Er werden allerlei vragen gesteld. Hoe word je agent? Trek je vaak je wapen? Ik heb dyslexie, kan ik dan wel agent worden? Zo is het ontstaan dat we deze kanalen zijn gaan gebruiken om op een organische manier informatie te delen met geïnteresseerden. De digitale wijkagenten kunnen hen te woord staan en eventueel verwijzen naar de website of bepaalde testen.
Nu gaan we dit project op Twitch groter aanpakken, zodat we naast jongeren ook een grote latente doelgroep op dit platform kunnen bereiken. Die hebben ons nu misschien nog niet op het netvlies. We hopen hiermee dat ze op een positieve manier met ons in aanraking komen en dat we al een zaadje kunnen planten. Dat ze later, wanneer ze bijvoorbeeld een abri van ons op een bushokje zien, denken: de politie is toch best tof.

IN DE PRAKTIJK 2
Laagdrempelige manier van kennis maken
Interview met Loes Weber en Stephan Koster van het Rijksvastgoedbedrijf
Het zijn vaak hele simpele dingen die de drempel tot contact lager maken. Misschien ben je als kandidaat nog niet toe aan solliciteren, maar vind je het wel leuk om een kop koffie te komen drinken. Door deze subtielere acties te faciliteren, zit je minder opdringerig op je doelgroep. Waarin je rekening houdt met het feit dat solliciteren best een grote stap voor iemand kan zijn. Op de een of andere manier heeft solliciteren iets onnatuurlijks. Wat je eigenlijk wilt is om op een meer laagdrempelige manier kennis met elkaar te maken. We denken dat we dit nóg beter kunnen doen. Door mensen fijner het goede gesprek te laten voeren en ze zo goed mogelijk het hele plaatje aan elkaar te laten zien. Dan kan de kandidaat voor zichzelf bepalen of die bij ons past en vice versa.
Een ander opvallend voorbeeld van laagdrempelig contact, ingefluisterd door een van de geïnterviewden, is het ‘ontmoetbijt’ van het familiebedrijf Rijk Zwaan. Zij houden om de paar maanden een open ontbijt voor geïnteresseerden. Die schrijven zich hiervoor in door het delen van hun CV en het beantwoorden van 2 vragen, namelijk:
- Welke werkzaamheden in je huidige baan of opleiding vind je het leukst?
- Wat vind je belangrijk in een nieuwe baan of nieuwe werkgever?

In dezelfde categorie organiseert gemeente Waalwijk zogenaamde koffieochtenden. Hierin nodigen ze geïnteresseerden een dagdeel uit om langs te komen op kantoor. Ze speeddaten met verschillende afdelingen en krijgen inzicht in de openstaande vacatures. Een speelse manier om eens te zien wat er allemaal te doen is in hun gemeente.

Vooraankondiging van toekomstige vacatures
Interview met Wendy Werensteijn van gemeente Houten
Als adviseur arbeidsmarkt ben je eigenlijk ook met veel kleine dingen bezig. Zo hebben we laatst geëxperimenteerd door op onze werkenbij-site toekomstige vacatures te benoemen. Stel we weten dat vacature X eraan komt, maar de vacaturetekst is nog niet klaar. Dan kondigen we die vacature op de site aan en krijgen kandidaten de kans om hun interesse te delen via een open sollicitatie.
Op dit moment komen alle vacatures eerst langs mij. Dan ga ik vervolgens de strategie bepalen met de vacaturehouder. Voordat alles klaar is gaat hier toch wat tijd overheen. Dan is dit een mooie tussenoplossing. Voor de wat hogere functies hebben we tijdens deze pilot ook een vooraankondiging op Linkedin gedaan, bijvoorbeeld: let op binnen nu en 3 weken verwachten wij een vacature van teammanager Vastgoed. Dan heb je toch al het eerste zaadje gepland bij je doelgroep.
Daarnaast hebben we geëxperimenteerd met doorlopende vacatures. Dat zijn functies waar we eigenlijk altijd wel om kandidaten staan te springen, zoals Handhaver Toezicht en Veiligheid. Ook hiervoor gebruikten we de open sollicitatie voor de inschrijvingen. Zo kwam er op deze manier een groenmedewerker binnen. Nadat we de vacature intern hadden uitgezet zonder resultaat, hebben we ervoor gekozen om de vacature niet meer extern te plaatsen. Dit omdat we zo tevreden waren over de kandidaat uit de open sollicitatie. Dat bespaart toch een hoop tijd.
Nu we de pilot succesvol hebben afgerond, zijn we de achterkant opnieuw aan het inrichten. Met een nieuw ATS en werkenbij-site kunnen we straks de gegevens van open sollicitanten, met hun toestemming, langdurig bewaren. Die mogelijkheid bestond er eerder nog niet vanwege de AVG. Hierdoor kregen kandidaten misschien wel het onjuiste idee dat hun gegevens bij onze gemeente bekend zijn. Met deze nieuwe inrichting kunnen we straks bouwen aan een duurzame talentpool van interessante kandidaten.
Het gesprek aangaan?
Neem contact op met Ivo Spoor:
Bel of WhatsApp: 06 – 1881 8227
Mail: ivo@publicbeat.nl