Het goede selectiegesprek

Training voor HR-professionals en leidinggevenden

✔ Leer hoe je een onderbouwd selectiegesprek voert
✔ Beoordeel kandidaten op basis van heldere criteria
✔ ‘Verkoop’ jouw vacature en organisatie in deze schaarse kandidatenmarkt

Training ‘het goede selectiegesprek’

Maximaal 15 deelnemers

Op locatie (extern is bespreekbaar)

Een dagdeel met twee facilitatoren

Investering: €1.450 exclusief BTW

Bad hire: dé energievreter voor je organisatie

Wanneer je een nieuwe kandidaat aan wilt nemen, dan gaat dit gepaard met een hoop werk. Het uitzetten van de vacature, voeren van de selectiegesprekken, zorgdragen voor administratieve handelingen en het onboarden. Dan is het extra vervelend wanneer het blijkt dat jullie toch niet de juiste match zijn voor elkaar.

Dan moet je dus opnieuw het hele proces starten en zit je vaak tijdelijk nog met een medewerker die niet helemaal lekker op de plek zit. Dit proces kost veel geld, tijd en demotiveert de directe collega’s in het team. Kortom, dit wil je ten alle tijden voorkomen.

Door meer aandacht te investeren in een goed gestructureerd selectiegesprek, kun je de kans op bad hires met circa 45% reduceren (Schmidt & Hunter, 1998)

Veel managers en professionals zijn nooit getraind om dit gesprek te voeren en doen dit naar beste kunnen. Of hebben ooit een training gehad, die momenteel gedateerd is of weggezakt. Tijd om de boel weer op te frissen en bij de tijd te blijven. Want een nieuwe markt, waarin goede kandidaten schaars zijn, vraag om andere aandachtspunten in het gesprek. Ben jij er klaar voor om je selectiegesprekken op een leukere en meer doelgerichte manier te voeren?

Programma

  • Terug naar de basis: wat is de bedoeling van het selectiegesprek?
  • Wanneer maak je echt contact met elkaar, wie praat er het meest?
  • Wat komt er aan bod in het selectiegesprek?
  • Welke criteria zijn belangrijk om te beoordelen en hoe kom je tot een uniforme conclusie?
  • Oefenen van het gesprek

De astronomische kosten van een bad hire 🪐

Voor een functie met een maandsalaris van €3.500 (o.b.v. 36 uur in de week) en 6 maanden dienstverband

€ 2.550

Kosten recruitment en promotie

€ 3.700

Kosten inwerken en training

€ 29.575

Salariskosten

€ 5.460

Verlies productiviteit uitgedrukt in kosten

€ 10.920

Kosten lagere teammoraal

€ 52.205

Totaal, exclusief reputatieschade en mogelijk klantverlies

Public Beat in actie

Over de trainers

Ivo Spoor en Konrad Zebracki zijn de eigenaren van Public Beat en richten zich inmiddels 5 jaar op employer branding binnen de publieke sector. Konrad heeft een achtergrond in de recruitmentmarketing en Ivo in HR-strategie & -training. Met hun complementaire eigenschappen en waarderende aanpak brengen zij AMC-teams op een enthousiaste manier in positieve beweging.

Inschrijven of meer weten?

Laat je gegevens achter en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op:

Oprachtgevers over Public Beat

“We hebben flinke stappen gezet met ons team. Ivo en Konrad kijken met een frisse blik naar je organisatie.”

Natasja de niet

HR - Gemeente Leidschendam-Voorburg

“Met hun informele aanpak heeft Public Beat ons geholpen bewuster onze communicatie in te zetten.”

Theun van den Boer

Communicatie - Gemeente Tilburg

“Ivo en Konrad zijn enthousiaste kerels die weten waar ze het over hebben en vooral met hun klanten resultaat willen boeken.”

Bas Schel

Communicatie - Gemeente Heusden

Deze opdrachtgevers gingen u voor: